Saturday morning blogging down

av Hellstranders

Det är så gott att vakna ibland. Att utan någon särskild anledning bara vara fånigt glad för att det är en ny dag. Att – trots att det är mulet ute och att man inte har något annat att göra innan kvällen än att städa, handla, tvätta, röja, slänga, sortera – bara nöja sig med att det känns skönt att vara vaken.

Kaffet står på bordet, k.d.lang strömmar ut ur iTunes, hennes förträffliga och smakfullt nedtonade platta Hymns Of The 49th Parallell. Ahh. Perfekt. Snart ska dammvippan fram. Kul! Och första högen ska in i den trötta tvättmaskinen. Kanon! Och det ska handlas i en svindyr närbutik för att det är för jobbigt att släpa sig bort till Hemköp. Äntligen!!!

När man hamnar i det här läget handlar det inte bara om att njuta av det i stunden. Det gäller att hålla kvar det också. Att, varje gång det börjar slutta nedåt, påminna sig om morgonkänslan, klamra sig fast vid den som hängde det på livet, inte ge sig förrän man baxat dit den igen, att inte låta de själsligt förlamande sisyfosuppgifterna ta bort känslan av att – allt är bra idag.

Men jag oroar mig inte för det. Inte idag. Idag har jag lätta fötter, mitt bröst är fyllt av livgivande syre och jag blickar uppåt, mot höjder där frihet, kärlek och glädje härskar. Jag blundar och njuter av denna morgon, så vacker och fulländad.

Och det är med den här fridfulla känslan som utgångspunkt som jag drar min slutsats, nämligen att Sverige krossar, mosar, förnedrar och gör finmald slarvsylta av Danmark ikväll! Kom igen nu! Go Zlatan!!!

zlatan-ibrahimovic_938813

