Alltså – tänk om ändå …

av Hellstranders

Att älta är bland det värsta jag vet. Det är meningslöst, beroendeframkallande och leder bara åt ett håll, nämligen spikrakt ner i ångesten.

Att älta är att försöka lösa olösliga problem genom att tänka. Att tro sig kunna tänka om verkligheten.

Men det går såklart inte. Vissa saker är som de är, och oavsett hur dåligt det får en att må, så är bästa sättet att lära sig hantera det – att just hantera det. Acceptera det. Och lära sig leva med det. Eller ta tag i det.

Men ibland kan man inte låta bli. Man drömmer och fantiserar och önskar och hoppas … För att förr eller senare slås av den bistra verkligheten.

Men man är snart där igen och tröstar sig med sköna, idealiserande tankar, för att det får en att må så bra, om bara för en liten stund.

Och så kommer än en gång verkligheten och talar om för en att: nej så är det inte och det kommer aldrig att bli så. Fram och tillbaka går det, som en pingismatch.

Så här är det. Jag vet att det är så. Jag har varit där många gånger.

Och jag är där nu.

Ta en titt på det här klippet. Det gör mig glad. Och ledsen. Det får mig att älta, drömma och önska. Tänk om ändå … alla fyra kunde … efter alla år … hur hade det blivit?

Tänk om ändå …

