Om att gilla vädret

av Hellstranders

Det är söndagmorgon. Jag tittade nyss ut bakom gardinen och konstaterade att det är höst, drog igen den igen och fortsatte med det jag höll på med.

Igår regnade det på förmiddagen vilket ledde till att jag gick och tränade på eftermiddagen istället. På kvällen blev det plötsligt behagligt varmt, varpå jag passade på att öppna balkongdörren, tills det blev kvällskyligt, då jag stängde den igen.

Och jag tänker så här: Vädret förändras, livet fortsätter. Det är inget konstigt med det; man anpassar sig efter det som råder för stunden. Jag njuter av soliga dagar av den enkla anledningen att det är skönt. Och när det regnar må det kännas trist, men vetskapen om att solen förr eller senare kikar fram gör att jag hoppfullt fortsätter med det jag håller på med, fast med regnrock på.

Vädret är som det är. Jag kanske inte gillar det, men jag accepterar det, och härdar ut.

Och det får mig att tänka på dagar då livet ter sig som ett enda obarmhärtigt och gråsvart Ior-moln. Egentligen borde man på samma sätt som med vädret bara acceptera att det är så just nu, lita på att molnet förr eller senare blåser bort, och fortsätta med det man håller på med.

Man kanske inte alltid gillar sitt humör, men man kan acceptera det, och härda ut. Fast med regnrock på.

Just nu där jag sitter vid mitt köksbord får den tanken mig att tycka att den här dagen är precis som så bra som den kan vara.

