Om en gravid lunchpromenad på Västra Hamngatan

av Hellstranders

Jag tränade på lunchen idag. Jag arbetar på Västra Hamngatan i Göteborg, precis rakt över gatan från Friskis & Svettis sett, så det är smidigt att kila över på ett raskt pass.

Efteråt strosade jag utmed den uteserveringstäta gatan för att köpa mig en lunchmacka en bit bort. Det var varmt, solskenet stod uppsträckt utmed husväggarna, flera gick i enbart skjorta eller t-shirt, och solglasögon blänkte mig i ögat där jag gick.

När jag köpt min macka vandrade jag långsamt tillbaka, och det slog mig att jag under min korta promenad hade sett ovanligt många gravida kvinnor. Jag räknade dem inte, men de var minst tio, kanske till och med femton, som jag antingen höll på att krocka med, släntrade förbi eller såg sittandes på någon av uteserveringarna, smuttandes på en kaffelatte samtidigt som de förstrött lät andra handen stillsamt stryka över sin växande väntan.

Och jag vet inte, kanske hade det att göra med värmen och stämningen på gatan, men när jag såg alla dessa kvinnor med sina fina magar, så kände jag årets första riktiga vårpirr i kroppen.

